tytul:  Usuwanie drzew na obszarze Natura 2000tytul: Gdzie możemy zdobyć informacje o obszarach Natura 2000 oraz występujących w nich gatunkach?tytul: Czym jest platforma informacyjno – komunikacyjna (PIK)tytul:  Dlaczego każdy z nas powinien angażować się w tworzenie planu zdań ochronnych?tytul: Charakter prawny opinii Komisji Europejskiejtytul: Podmioty krajowe zarządzające obszarami Natura 2000tytul: Rozwój regionu dzięki Naturze 2000tytul: Natura 2000 a obszary morskie

RDW, czyli Ramowa Dyrektywa Wodna

opublikowano 11 sierpnia 2014r.

Woda od zawsze stanowiła podstawę egzystencji człowieka. Kiedyś przetrwanie człowieka było uzależnione od dostępu do wody, jednak wraz z rozwojem cywilizacji jego stosunek do niej uległ zmianie. e niepokojące zmiany były impulsem do podjęcia odpowiednich kroków prawnych, mających na celu ochronę zasobów wodnych. Unia Europejska wydała szereg przepisów tzw. "dyrektyw wodnych", jednak dostrzegła konieczność wprowadzenia spójnych ram regulujących przepisy prawne dotyczące gospodarki wodnej. Takim zintegrowanym aktem prawnym jest Dyrektywa 2000/60/WE tzw. Ramowa Dyrektywa Wodna (RDW), która weszła w życie w grudniu 2000 r.

Głównym celem RDW jest osiągnięcie dobrego stanu wód do 2015 r. dzięki wprowadzeniu do polityki wodnej zasad zrównoważonego rozwoju. Cel ten dotyczy:

  • zaspokojenia zapotrzebowania na wodę ludności, rolnictwa i przemysłu,
  • promowania zrównoważonego korzystania z wód,
  • ochrony wód i ekosystemów znajdujących się w dobrym stanie ekologicznym,
  • poprawy jakości wód i stanu ekosystemów zdegradowanych działalnością człowieka,
  • zmniejszenia zanieczyszczenia wód podziemnych,
  • zmniejszenia skutków powodzi i suszy.

I wydawać by się mogło, że za realizację tych celów odpowiadają instytucje, które w nazwie mają "gospodarkę wodną". W końcu dziedzina ta jest domeną specjalistów - inżynierów. Otóż nie. Wszyscy jesteśmy zainteresowani tym, by jakość wód i środowiska była jak najwyższa. Wszyscy również poniesiemy koszty z tym związane. Mówi o tym bezpośrednio Ramowa Dyrektywa Wodna:

"Osiągnięcie celów niniejszej dyrektywy jest uzależnione od ścisłej współpracy i spójnych działań na poziomie wspólnotowym, Państw Członkowskich oraz lokalnym, jak również od informacji, konsultacji i zaangażowania ogółu społeczeństwa, w tym użytkowników". Jednym z podstawowych elementów polityki wodnej są plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy i program wodno-środowiskowy kraju. By ich postanowienia nie pozostały wyłącznie zapisami, ale zostały skutecznie wdrożone i utrzymane, niezbędna jest akceptacja społeczna dla proponowanych w nich rozwiązań. Akceptacja społeczna z kolei jest tym większa, im większe jest zaangażowanie mieszkańców w tworzenie tych rozwiązań i proces podejmowania decyzji.

Ramowa Dyrektywa Wodna przewiduje trzy formy udziału społeczeństwa w polityce wodnej: udostępnianie informacji, konsultacje społeczne, czynne zaangażowanie. Uczestnikami udziału społeczeństwa w procesie planowania gospodarowania wodami zgodnie z Ramową Dyrektywą Wodną jest społeczeństwo zarówno zorganizowane w formie różnych "grup interesu" (inaczej - zainteresowanych stron lub interesariuszy), jak i szeroko rozumiane. Oznacza to, że dostęp do informacji i możliwość wyrażenia opinii do konsultowanych dokumentów powinny być zatem zapewnione całemu społeczeństwu.

Opracowano na podstawie:

www.rdw.org.pl

www.kzgw.gov.pl

geoportal.pgi.gov.pl/css/powiaty/prawo/ue_ramowa_dyrektywa_wodna