tytul: Organy ochrony środowiska tytul: Ustanowienie celów działań państwa w zakresie ochrony środowiska tytul: Klasyfikacja głównych instrumentów ochrony środowiska cz. Itytul: Klasyfikacja głównych instrumentów ochrony środowiska cz. IItytul: Relacja funkcji ochrony środowiska agospodarowania(zarządzania) jego zasobami w kompetencjach Ministra środowiskatytul: Państwo prawa i ochrona środowiska Polski 10 lat po akcesji przykładem dla Ukrainytytul: Podstawy podpisania Konwencji z Espooi Konwencji z Aarhus i ich ratyfikacja w Polsce i na Ukrainietytul: Gdzie szukać informacji o Konwencji z Espoo i Konwencji z Aarhus

Zasady stosowania instrumentów ochrony środowiska

Instrumenty ochrony środowiska mogą być stosowane na poziomie lokalnym, regionalnym, ogólnokrajowym i globalnym do poszczególnych elementów przyrodniczych i specjalnych obszarów i sytuacji.

opublikowano 23 sierpnia 2014r.

Instrumenty ochrony środowiska mogą być stosowane na poziomie lokalnym, regionalnym, ogólnokrajowym i globalnym do poszczególnych elementów przyrodniczych (powierzchni ziemi, kopalin, wody, powietrza, krajobrazu, klimatu itd.) i specjalnych obszarów i sytuacji (np., terenów zamkniętych, poważnych awarii). Dotyczyć instrumenty ochrony środowiska mogą korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne. Dla stosowania tych instrumentów konieczne są właściwe zasoby (ludzkie, materialno-techniczne i finansowe). Możliwe, więc, jest znaczące zróżnicowanie połączeń nazwanych czynników podczas przyznania organom władzy publicznej uprawnień do stosowaniakonkretnych instrumentów ochrony środowiska. By spełniać warunki skuteczności i stałości przyznanie tych uprawnień, jak i samo tworzenie systemu organów ochrony środowiska powinno opierać się na pewnych racjonalnych zasadach. Stwierdzenie to wychodzi z konieczności stosowania właściwych środków we właściwy sposób dla osiągnięcia pewnego celu, którym w rozpatrywanym przypadku jest wysoki poziom ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego.

Głównymi zasadami stosowania instrumentów ochrony środowiska są zasady dopuszczalności połączenia tych instrumentów w ramach funkcji ochrony środowiska a gospodarowania (zarządzania) jego zasobami, oraz zasady stosowania konkretnych instrumentów na szczeblach ogólnopaństwowym bądź lokalnym.

Należność poszczególnych instrumentów ochrony środowiska, do jednej z tych dwóch funkcji ochrony środowiska lub do jednego z tych dwóch szczebli, przedstawia poniższa tabelka.

 

 

Funkcje

Szczeble

gospodarowania środowiskiem

ochrony środowiska

ogólnopaństwowy

lokalny

Planistyczne

 

+

+

+

Standardy

 

+

++

+

Decyzje zezwalające

 

+

 

++

Oceny oddziaływania na środowisko

 

+

+

++

Gospodarcze

+

 

+

++

Ekonomiczne

 

+

+

+

Kontrola przestrzegania

 

+

+

++

Odpowiedzialność prawna

 

+

+

++

Udział społeczeństwa

 

+

+

++

Monitoring

 

+

+

++

Stworzenie ram prawnych

 

+

++

 

Służebne

+

+

+

+

 

Tabelka oznacza, że jako bardziej ukierunkowane właśnie na ochronę środowiska uznać można instrumenty planistyczne, standardowe, decyzje zezwalające, oceny oddziaływania na środowisko, instrumenty ekonomiczne, kontrolne, odpowiedzialności prawnej, udziału społeczeństwa, monitoringu i stworzenia właściwych ram prawnych. Pozostałe dwa instrumenty ochrony środowiska - gospodarcze i służebne - ukierunkowane są raczej odpowiednio na gospodarowanie środowiskiem i na pełnienie obu funkcji.

Odnośnie terytorialnych zasad podziału kompetencji organów władzy publicznej zaznaczyć należy poniższe. Ustanowienie standardów i stworzenie ram prawnych są bardziej uzasadnione na centralnym poziomie władzy publicznej. Uprawnienia do wydania decyzji zezwalających (oraz związanych z nimi ocen oddziaływania na środowisko) warto raczej zlecić organom miejscowym. W ten sam czas, stosowanie instrumentów planistycznych (oraz związanych z nimi ocen oddziaływania na środowisko), jak również instrumentów ekonomicznych i służebnych potrzebne są na obu poziomach w mniej-więcej równej mierze. Stosowanie instrumentów gospodarczych, kontroli, odpowiedzialności prawnej, udziału społeczeństwa, monitoringu też potrzebne jest na obu poziomach, przy czym są one nieco ważniejsze na poziomie lokalnym[1].

Kwestie połączenia instrumentów ochrony środowiska odnoszących się do funkcji ochrony środowiska bądź gospodarowania środowiskiem są przedstawione poniżej.

 

Źródło: Wiktoria Raczyńska Podstawy budowy administracji ochrony środowiska. Prawo i środowisko. Kwiecień-czerwiec 2014 r., nr 2 (78)/2014, s. 114, 115.

 

 


[1]Podejście to o ile jest logiczne, spotyka się również w literaturze. Zob. M. Górski [w:]M. Górski (red.) Prawo ochrony środowiska. Wyższa Szkoła Informatyki i Nauk Społeczno Prawnych w Bydgoszczy, 2006, s.82.