Konwencja z Espoo jest traktowana jako kluczowy krok do angażowania wszystkich zainteresowanych stron w celu zapobiegania szkodom w środowisku przed ich wystąpieniem.
Konwencja z Espoo jest traktowana jako kluczowy krok do angażowania wszystkich zainteresowanych stron w celu zapobiegania szkodom w środowisku przed ich wystąpieniem[1].
Konwencja ta określa obowiązki Stron w zakresie oceny znaczącego szkodliwego oddziaływania transgranicznego na środowisko, które może zostać spowodowane w wyniku realizacji planowanej działalności. Ponadto zawiera obowiązek państw do powiadamiania Stron narażonych, przeprowadzania z nimi konsultacji na wczesnym etapie planowania i zapewnienia im możliwości udziału w tej procedurze. Konwencja z Espoo przewiduje dziesięć obowiązkowych i jeden dobrowolny krok, które muszą zostać wykonane przed podjęciem decyzji końcowej.
Obowiązkowe kroki:
1.Stosowanie niezbędnych środków prawnych, administracyjnych i innych w celu realizacji postanowień Konwencji z Espoo(art. 2 ust. 2, 5Konwencji),
2.Powiadomienie(art. 3 ust. 1Konwencji),
3.Potwierdzenie uczestnictwa (art. 3 ust. 3Konwencji),
4. Przekazanie informacji (art. 3 ust. 6Konwencji),
5.Udział społeczeństwa (art. 3 ust. 8Konwencji),
6.Przygotowanie dokumentacji oceny oddziaływania na środowisko(dalej - OOŚ)(art. 4Konwencji),
7.Przekazanie dokumentacji OOŚ w celu udziału władz i społeczeństwa kraju dotkniętego (art. 4 ust. 2Konwencji),
8.Konsultacje między stronami (art. 5Konwencji),
9.Decyzja końcowa(art. 6 ust. 1Konwencji),
10. Przekazanie dokumentacji decyzji końcowej (art. 6 ust. 2Konwencji).
Dobrowolnym krokiem jest analiza porealizacyjna(art. 7 ust. 1Konwencji).
Należy wspomnieć, że opinia Strony narażonej nie jest wiążąca dla Strony pochodzenia podczas podejmowania decyzji końcowej. W opinii Komitetu ds. Implementacji, wszczęcie postępowania transgranicznego w ramach Konwencji nie powstrzymuje Stronę pochodzenia od podejmowania planowanych działań po przeprowadzeniu procedury transgranicznej pod warunkiem uwzględnienia wyników procedury transgranicznej w decyzji końcowej(art. 6 ust. 1)[2].
W 2001 r. w celu wsparcia Stron Konwencji z Espoo w wykonaniu zobowiązań wynikających z Konwencji przez Spotkanie Stron powołany został Komitet ds. Implementacji. Komitet ds. Implementacji składa się z ośmiu członków powoływanych przez Strony Konwencji z Espoo, ponownie wybieranych na każdym spotkaniu Stron. Jego posiedzenia zazwyczaj odbywają się co najmniej raz w roku. Do zadań Komitetu należy przegląd przestrzegania przez Strony obowiązków wynikających z Konwencji; rozpatrywanie przełożeń dotyczących nieprzestrzegania przez Strony jej przepisów; przygotowywanie raportów z tych zagadnień. Zgłoszenia przypadków nieprzestrzegania Konwencji mogą zostać dokonane przez Strony, chociaż Komitet ds. Implementacji może podejmować działania z własnej inicjatywy. Zasady działania Komitetu ds. Implementacji zostały ustanowione przez Spotkanie Stron w załączniku IV do decyzji IV/2, zmienionej przez decyzję V/4.
Tak więc, Komitet ds. Implementacji jest specjalnym organem, dokonującym przegląd przestrzegania Konwencji z Espoo w trybie niekontradyktoryjnej i ukierunkowanej na pomoc procedury reagowania na działalność, niezgodną z Konwencją. Pierwszym naruszeniem Konwencji z Espoo, która została przedłożona do Komitetu ds. Implementacji była sprawa kanału Bystre.
[1]Ogólne wiadomości o KonwencjizEspoo, zob. [unece.org/env/eia/welcome.html].
Odnośniemożliwości inicjowania procedury badania przestrzeganiaKonwencji z Espoo przez jej Strony i inne szczegóły proceduryzob. JerzyJendrośka, PracticeandRelevantCases..,s. 328-331.
[2]Decision IV/2, annex I, п. 55. [unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2008/eia/ece.mp.eia.10.e.pdf];
Findings and recommendations further to a submission by Romania regarding Ukraine (EIA/IC/S/1). [unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2008/eia/ece.mp.eia.2008.6.e.pdf].