tytul: Kontrola przestrzegania Konwencji z Aarhus na Ukrainietytul: Ustawodawstwo Ukrainy w dziedzinie odpadów niebezpiecznychtytul: Definicje odpadówtytul: Definicje odpadów w prawie ukraińskimtytul: Ocena ukraińskiej definicji odpadów niebezpiecznych tytul: Wymagania Konwencji bazylejskiej odnośnie zminimalizowania wytwarzania odpadów oraz unikania zanieczyszczenia odpadami tytul: Materialno-prawne wymagania Konwencji bazylejskiej do transgranicznego przemieszczania odpadówtytul: Dwa pierwsze etapy transgranicznego przemieszczania odpadów według Konwencji bazylejskiej

Odpady niebezpieczne

Według Konwencji bazylejskiej „odpadami niebezpiecznymi” są następujące odpady podlegające przepływom transgranicznym:

-odpady należące do którejkolwiek kategorii zawartej w aneksie Ido tej Konwencji, chyba że nie posiadają którejkolwiek z charakterystyk zawartych w aneksie III do tej Konwencji, oraz

-odpady inne, niż określone powyżej, lecz uznawane za odpady niebezpieczne przez ustawodawstwo krajowe strony eksportującej, importującej lub tranzytowej.

opublikowano 27 sierpnia 2014r.

Według Konwencji bazylejskiej „odpadami niebezpiecznymi” są następujące odpady podlegające przepływom transgranicznym:

-odpady należące do którejkolwiek kategorii zawartej w aneksie Ido tej Konwencji, chyba że nie posiadają którejkolwiek z charakterystyk zawartych w aneksie III do tej Konwencji, oraz

-odpady inne, niż określone powyżej, lecz uznawane za odpady niebezpieczne przez ustawodawstwo krajowe strony eksportującej, importującej lub tranzytowej.

Konwencja Bazylejska reguluje też postępowanie z innymi odpadami, czyli odpadami należącymi do którejkolwiek kategorii określonej w aneksie II do niej i będącymi przedmiotem transgranicznego przemieszczania[1].

Według dyrektywy 2008/98/WE, odpady niebezpieczne oznaczają odpady wykazujące się co najmniej jedną spośród właściwości niebezpiecznych wymienionych w załączniku III do dyrektywy 2008/98/WE (np. odpady wybuchowe, wysoce łatwopalne, szkodliwe itp.)[2].Obowiązujący w prawie UE wykaz odpadów niebezpiecznych zawiera wyczerpujący spis takich odpadów[3].

Według pkt 2 ukraińskiego Statutu w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów niebezpiecznych i ich odzyskiem / unieszkodliwianiem[4] odpadami niebezpiecznymi są:

- odpady, wymienione w sekcji „A” Żółtego Wykazu Odpadów[5], i posiadające jedną lub więcej właściwości niebezpiecznych z Wykazu właściwości niebezpiecznych[6](zatwierdzonego przez Ministerstwo Środowiska), jak również  

- odpady, wymienione w Zielonym Wykazie Odpadów[7] i zawierające materiały z załączniku 2 do Statutu w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem… w ilościach, które sprawiają, że te odpady posiadają właściwości niebezpiecznez Wykazu właściwości niebezpiecznych, o którym mowa powyżej.

Główne punkty Statutu w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem… (według jego pkt 4) są stosowane do transgranicznego przemieszczania nie tylko przedstawionych powyżej odpadów niebezpiecznych, ale również odpadów:

-wymienionych w sekcji „B” Żółtego Wykazu Odpadów;

- wymienionych w Zielonym Wykazie Odpadów, jeśli ich transgraniczne przemieszczanie podlega regulacjom prawnym w państwach zainteresowanych[8].

Przy tym, o tym, czy stosuje się Statut w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem… podczas eksportu lub importu odpadów wymienionych w Zielonym Wykazie Odpadów, wnioskuje Ministerstwo Środowiska Ukrainy.

Tak więc, głównymi cechami odpadów niebezpiecznych zgodnie z prawem międzynarodowym, a także prawem Unii Europejskiej i Ukrainy jest to, że należą one do grupy zawartej w wykazie odpadów niebezpiecznych i posiadają określone właściwości niebezpieczne. Te wykazy i właściwości są dość podobne i spójne w ramach tych trzech systemów prawnych.

 

Źródło: W. Raczyńska.Odpady niebezpieczne w prawie ukraińskim (zgodność statusu prawnego z konwencją bazylejską i dyrektywą 2008/98/WE) (w:) Prawo i Środowisko. Kwartalnik, Warszawa, Lipiec-Wrzesień 2014, numer 3 (79)/2014, s. 122-124.

 


[1]Art. 1 Konwencji Bazylejskiej.

[2]Te same normy mieszczą się w art. 3 ust. 4 oraz w załączniku nr 3 do polskiej ustawy o odpadach. Dz.U. 2013 poz. 21.

[3]Wykaz jest przedstawiony w Załączniku do decyzji Komisji z dnia 3 maja 2000 r., zastępującej decyzję 94/3/WE ustanawiającą wykaz odpadów zgodnie z art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG w sprawie odpadów oraz decyzję Rady 94/904/WE ustanawiającą wykaz odpadów niebezpiecznych zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG w sprawie odpadów niebezpiecznych (2000/532/WE). Dz. U. L 226, 06/09/2000 P. 0003 - 0024.

[4]Zatwierdzony postanowieniem Gabinetu Ministrów Ukrainy № 1120 z dnia 13 lipca 2000 r.

[5]Żółty Wykaz Odpadów jest zatwierdzony postanowieniem Gabinetu Ministrów Ukrainy № 1120 z dnia 13 lipca 2000 r. i składa się z dwóch części - „A” i „B”.

Część „A” Żółtego Wykazu Odpadów odpowiada Aneksu I do Konwencji bazylejskiej i rozszerza ją.

Część „B” Żółtego Wykazu Odpadów zawiera cztery elementy (wśród nich, na przykład, odpady z gospodarstwa domowego) i odpowiada Aneksu II do Konwencji bazylejskiej, dodając do niego dwa punkty.

Prawo UE, Polski i Ukrainy stwierdza, że tylko odpady wymienione w odpowiednich listach odpadów niebezpiecznych są niebezpieczne.

 Według prawa unijnego wykaz odpadów powinien uwzględniać pochodzenie i skład odpadów oraz, w razie potrzeby, wartości dopuszczalne stężeń substancji niebezpiecznych (art. 7 ust. 1 dyrektywy 2008/98/WE).

„Wykaz UE” i odpowiedni polski katalog (rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 27.09.2001 w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. Nr 112, poz. 1206) uwzględniają pochodzenie i skład odpadów, czym spełniają powyżej przedstawione wymagania.

Ukraińskie Żółty i Zielony Wykaz Odpadów określa tylko skład, a nie pochodzenie odpadów.

[6]Wykaz właściwości niebezpiecznych oraz instrukcji w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów niebezpiecznych i ich odzysku / unieszkodliwiania jest zatwierdzony przez Ministerstwo Środowiska z dnia 16 października 2000 r. № 165.

Właściwości niebezpieczne wymienione w ukraińskim wykazie właściwości niebezpiecznych odpowiadają Aneksu III do Konwencji bazylejskiej.

W porównaniu do wykazu właściwości niebezpiecznych, wymienionych w załączniku III do dyrektywy 2008/98/WE, „ukraiński” wykaz nie zawiera takich właściwości, jak: szkodliwe, drażniące, działające szkodliwie na rozrodczość, mutagenne, uczulające.

[7]Zatwierdzony postanowieniem Gabinetu Ministrów Ukrainy № 1120 z dnia 13 lipca 2000 r.

[8]W myśl Konwencji bazylejskiej „państwa zainteresowane” oznaczają strony będące państwami eksportującymi albo importującymi lub państwami tranzytowymi, bez względu na to, czy państwa te są, czy nie są stronami tej konwencji.