tytul: Definicje odpadówtytul: Definicje odpadów w prawie ukraińskimtytul: Odpady niebezpieczne tytul: Ocena ukraińskiej definicji odpadów niebezpiecznych tytul: Materialno-prawne wymagania Konwencji bazylejskiej do transgranicznego przemieszczania odpadówtytul: Dwa pierwsze etapy transgranicznego przemieszczania odpadów według Konwencji bazylejskiejtytul: Trzeci-piąty etap transgranicznego przemieszczania odpadów i sytuacje specjalne według Konwencji bazylejskiejtytul: Prawo ochrony środowiska jako sposób na uzgodnienie interesów środowiskowych różnych ludzi

Wymagania Konwencji bazylejskiej odnośnie zminimalizowania wytwarzania odpadów oraz unikania zanieczyszczenia odpadami

Wśród szczególnych metod postępowania odpadami niebezpiecznymi mogą przytoczyć następujące.

opublikowano 27 sierpnia 2014r.

Wśród szczególnych metod postępowania odpadami niebezpiecznymi mogą przytoczyć następujące.

Konwencja bazylejska (art. 4 ust. 2 pkt „a”) wymaga zminimalizowania wytwarzania odpadów niebezpiecznych i innych odpadów. Priorytetem w gospodarce odpadami w prawodawstwie UE jest zapobieganie ich powstawaniu (art. 4 ust. 1 dyrektywy 2008/98/WE).

Według ustawodawstwa ukraińskiego wśród ogólnych celów polityki państwa w zakresie gospodarowania odpadami niebezpiecznymi jest zminimalizowanie wytwarzania odpadów oraz zmniejszenie ich niebezpieczności. Podmioty gospodarcze powinny zapobiegać powstawaniu i zmniejszać ilość odpadów. W tym celu, między innymi, do obowiązków Gabinetu Ministrów Ukrainy, ministerstw, innych centralnych i lokalnych organów władzy wykonawczej należy opracowanie, wdrożenie i okresowy przegląd standardów wytwarzania odpadów na jednostkę produkcji (surowca i energii), wykonania robót, świadczenia usług, które to standardy określają ilościowy i jakościowy skład odpadów z uwzględnieniem zaawansowanych osiągnięć technologicznych[1]. Takie standardy nie zostały jak dotąd określone w prawie ukraińskim.

Konwencja bazylejska (art. 4 ust. 2 pkt „c”) wymaga również zapewnienia, aby osoby biorące udział w gospodarce odpadami niebezpiecznymi i innymi odpadami unikały zanieczyszczenia tymi odpadami, a jeżeli takie zanieczyszczenie zaistnieje, by jego skutki dla zdrowia człowieka i środowiska zostały zmniejszone do minimum.

Przepis ten jako obowiązek przedsiębiorców został skopiowany do art. 34 ust. 3 Ustawy Ukrainy o odpadach. Ten przepis Konwencji jest realizowany, między innymi w tym, żeStatut w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów niebezpiecznych i ich odzyskiem / unieszkodliwianiem określa wykaz dokumentów, które należy podać do Ministerstwa Środowiska Ukrainy dla uzyskania zgody na import odpadów niebezpiecznych. Wśród tych dokumentów jest opis sposobu utylizacji/wydalenia odpadów. Niewątpliwie, między innymi, środek tan ma na celu zapobieganie zanieczyszczeniu środowiska. Innym środkiem, realizowanym w tym samym celu w przypadku tranzytu odpadów niebezpiecznych przez terytorium Ukrainy, jest plombowanie pojemnika z tymi odpadami podczas ich wwozu na terytorium Ukrainy oraz weryfikację plomby podczas ich wywiezienia z Ukrainy[2].

Niewątpliwie tych i innych środków już przewidzianych w ustawodawstwie Ukrainy nie wystarczy dla zapewnienia pełnego zapobiegania zanieczyszczeniom odpadami. Konieczne jest bardziej systematyczne podejście, które obejmuje wszystkie szczeble postępowania z odpadami. Można przytoczyć poniższe obszary ewentualnej przyszłej poprawy ukraińskiego ustawodawstwa w celu zapobiegania zanieczyszczeniu odpadami (na podstawie doświadczenia europejskiego).

1. Wprowadzenie zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, rozszerzonej odpowiedzialności producenta[3]. To by zachęcało ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko odpadów, powstałych z pewnych produktów, już na wczesnych etapach cyklu życia tych produktów, mianowicie, na etapie ich produkowania.

2. Wdrożenie realnych mechanizmów organizacyjnych, prawnych i gospodarczych selektywnej zbiórki odpadów[4].

3. Zobowiązanie pierwotnego wytwórca lub innego posiadacza odpadów dokonywać przetwarzania odpadów samodzielnie lub zlecać przetwarzanie innym właściwym podmiotom[5]. Prawo ukraińskie nie określa konkretnie tego obowiązku, jak również podmiotów odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami.

 

Źródło: W. Raczyńska.Odpady niebezpieczne w prawie ukraińskim (zgodność statusu prawnego z konwencją bazylejską i dyrektywą 2008/98/WE) (w:) Prawo i Środowisko. Kwartalnik, Warszawa, Lipiec-Wrzesień 2014, numer 3 (79)/2014, s. 125-126.

 


[1]Art. 5 ust. 1 pkt б,art. 17, art. 31 ukraińskiej ustawy o odpadach.

[2]Pkt 29 Statutu w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem…

[3]Jak jest to przewidziane w art. 9 dyrektywy 2008/98/WE.

[4]Zgodnie z art. 9 dyrektywy 2008/98/WE do roku 2015 selektywna zbiórka odpadów będzie obowiązywać przynajmniej w odniesieniu do: papieru, metalu, plastiku i szkła.

[5]Art. 15 dyrektywy 2008/98/WE.