Trzeci etap.
Państwo tranzytowe, będące stroną:
Trzeci etap.
Państwo tranzytowe, będące stroną:
× bezzwłocznie[1]potwierdza zawiadamiającemu otrzymanie zawiadomienia;
× w ciągu 60 dni odpowiada zawiadamiającemu o:
- zgodzie na przemieszczenie odpadów,
- zgodzie na przemieszczenie odpadów, z podaniem warunków,
- odmowie zezwolenia na przemieszczenie[2],
- żądaniu informacji dodatkowej;
× (we właściwych przypadkach) wysyła zgodę na przemieszczenie odpadów do kompetentnych władz zainteresowanych państw będących stronami.
Czwarty etap.
Państwo eksportujące zezwala na transgraniczne przemieszczanie po otrzymaniu
× pisemnego potwierdzenia, że zawiadamiający otrzymał:
- pisemną zgodę państwa importującego i
- (od państwa importującego) potwierdzenie istnienia kontraktu pomiędzy eksporterem i usuwającym, precyzującego zagospodarowanie danych odpadów w sposób bezpieczny dla środowiska oraz
× pisemnej zgody państwa tranzytowego na transgraniczne przemieszczanie, albo bez otrzymania takiej zgody w ciągu 60 dni od otrzymania danego zawiadomienia przez państwo tranzytowe (w przypadku, gdy państwo eksportujące postanowiło nie wymagać uprzedniej zgody na piśmie i poinformowało o tym inne strony, w myśl art. 13Konwencji bazylejskiej).
Piąty etap.
Osoba, która ponosi odpowiedzialność za transgraniczne przemieszczanie, podpisuje dokument przewozowy albo przy dostawie, albo przy odbiorze odpadów.
Usuwający informuje eksportera i kompetentne władze państwa eksportującego - o otrzymaniu danych odpadów przez usuwającego, a także, we właściwym czasie, o zakończeniu usuwania[3].
Na wniosek państwa importującego lub tranzytowego, będącego stroną Konwencji bazylejskiej, transgraniczne przemieszczenia obejmują się ubezpieczeniem lub innymi gwarancjami[4].
Konwencja bazylejska określa specjalne warunki stosowania jej przepisów w przypadku, jeśli nie wszystkie państwa zainteresowane uznają prawnie odpady podlegające transgranicznemu przemieszczeniu jako niebezpieczne.
Jeżeli transgraniczne przemieszczanie odpadów niebezpiecznych lub innych odpadów nie może być dokonane zgodnie z warunkami kontraktu, państwo eksportujące zapewnia powrót tych odpadów do państwa eksportującego (art. 8 Konwencji bazylejskiej).
Następny artykuł Konwencji bazylejskiej przedstawia koncepcję nielegalnego ruchu niebezpiecznych albo innych odpadów oraz określa odpowiedzialność za taki ruch.
Z powyższego wynika, że międzynarodowa, europejska i ukraińska regulacja transgranicznego przemieszczania odpadów jest bardzo podobna. Właściwie, procedura poprzedzająca transgraniczne przemieszczanie odpadów, określona w Konwencji Bazylejskiej, została niemal dosłownie przeniesiona do prawa ukraińskiego. Proponuje się opracowanie bardziej precyzyjnych mechanizmów prawnych realizacji międzynarodowych wymogów w tym zakresie na Ukrainie.
Źródło: W. Raczyńska.Odpady niebezpieczne w prawie ukraińskim (zgodność statusu prawnego z konwencją bazylejską i dyrektywą 2008/98/WE) (w:) Prawo i Środowisko. Kwartalnik, Warszawa, Lipiec-Wrzesień 2014, numer 3 (79)/2014, s. 128.
[1]Na Ukrainie w ciągu trzech dni roboczych.
[2]Według ukraińskiego ustawodawstwa taka odmowa powinna być uzasadniona.
[3]Według ustawodawstwa ukraińskiego usuwający informuje te podmioty i Ministerstwo Środowiska Ukrainy o otrzymaniu odpadów w terminie 3 roboczych dni od otrzymaniu; o zakończenia usuwania - w ciągu 180 dni od otrzymania odpadów. Wzór dokumentu transportowego, który w tym przypadku wysyła się, jest zawarty w załączniku 4 do Statutu w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem....
[4]Według Statutu w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem.... takie ubezpieczenie jest niezbędne.