tytul: Praktyczne zastosowanie zasady zrównoważonego rozwojutytul: Oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowiskojako instrument ochrony lasówtytul: Kwalifikacja przedsięwzięć do OOŚtytul: Przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko bezpośrednio związane z lasami tytul: Stosowanie kompensacji przyrodniczej a oośtytul: Ogólna charakterystyka powiadomienia społeczeństwa o wszczęciu postępowaniatytul: Zakres podmiotowy powiadomienia społeczeństwatytul: Ogólna charakterystyka właściwości sposobupowiadomienia

Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na las a ooś

Po stwierdzeniu potrzeby przeprowadzenia ooś określa się zakres dokumentacji ooś i przygotowuje się tę dokumentację. W prawie polskim tą dokumentacją jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

opublikowano 29 sierpnia 2014r.

Po stwierdzeniu potrzeby przeprowadzenia ooś określa się zakres dokumentacji ooś i przygotowuje się tę dokumentację. W prawie polskim tą dokumentacją jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Raport nazywany jest podstawowym materiałem, wokół którego skupia się procedura oceny[1]. Raport jest punktem wyjściowym dla konsultacji z organami ochrony środowiska i społeczeństwem. Informacje, jakie powinny zostać w nim zawarte wyszczególnione są w art. 66 ustawy ooś. O ile głównym celem ooś jest rozpoznanie i możliwe ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko planowanej działalności, a raport jest centralnym dokumentem procedury ooś, obejmuje on właśnie te dwa główne elementy, oraz elementy dodatkowe, potrzebne podczas właściwej oceny i ją umożliwiające. 

Najogólniej rzecz ujmując w raporcie opisuje się:

- główne cechy planowanego przedsięwzięcia;

- elementy środowiska objęte zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko;

- możliwe warianty alternatywne;

- przewidywane oddziaływanie na środowisko analizowanych wariantów;

- przewidywane działania mające na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru,

- niektóre inne aspekty planowanego przedsięwzięcia.

Oczywiście, elementami przyrodniczymi środowiska objętymi zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko (drugi punkt informacji koniecznych do wyszczególnienia w raporcie) mogą być lasy.

W ramach opisania przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów uzasadnia się proponowany przez wnioskodawcę wariant, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na (…) rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze[2].

Lasem w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach jest grunt  (…) pokryty roślinnością leśną drzewami i krzewami oraz runem leśnym (…).

Według ustawy o ochronie przyrody[3]siedlisko przyrodnicze to obszar lądowy lub wodny, naturalny, półnaturalny lub antropogeniczny, wyodrębniony w oparciu o cechy geograficzne, abiotyczne i biotyczne.

Więc, stwierdzić można, że las jest siedliskiem przyrodniczym.

Chociaż podczas przeprowadzenia ooś analizuje się i uwzględnia się wpływ planowanego przedsięwzięcia na las, procedura ta nie jest jeszcze podjęciem rozstrzygnięcia w sprawie, lecz środkiem, służącym do uwzględnienia różnych interesów (w tym - środowiskowych). Pozytywny lub negatywny wynik tej procedury nie oznacza automatycznie odpowiednio pozytywnego lub negatywnego rozwiązania sprawy. Oznacza to, że nawet w przypadku stwierdzenia znaczącego negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na las, realizacja tego przedsięwzięcia może być możliwa.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku przeprowadzenia ooś Natura 2000. W razie stwierdzenia negatywnej oceny skutków planowanego przedsięwzięcia dla obszaru Natura 2000 przedsięwzięcie to może zostać zrealizowane tylko, jeśli jest ono konieczne dla osiągnięcia nadrzędnego interesu publicznego[4]oraz w przypadku braku rozwiązań alternatywnych. W takiej sytuacji powinny zostać podjęte wszelkie środki kompensujące konieczne do zapewnienia ochrony ogólnej spójności Natury 2000. O przyjętych środkach kompensujących państwo członkowskie informuje Komisję[5].

 


[1]W. Radecki. Procedury oceny oddziaływani na środowisko. Przegląd komunalny, nr 1/2014, s. 31.

[2]Art. 66 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy ooś.

[3]Art. 5 ust. 17 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2004 nr 92 poz. 880 ze zm.).

[4]W niektórych przypadkach takim interesem może być tylko zdrowie ludzkie lub bezpieczeństwo publiczne.W Polsce kwestie te są uregulowane głównie w art. 33-35 ustawy o ochronie przyrody.

[5]Na poziomie unijnym kwestie te są uregulowane w art. 6 dyrektywyRady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory(dalej - dyrektywa 92/43/EWG).