tytul: Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na las a oośtytul: Stosowanie kompensacji przyrodniczej a oośtytul: Ogólna charakterystyka powiadomienia społeczeństwa o wszczęciu postępowaniatytul: Zakres podmiotowy powiadomienia społeczeństwatytul: Poinformowanie społeczności zainteresowanej o możliwych decyzjach i podmiocie ich podejmującymtytul: Poinformowanie społeczności zainteresowanej o przewidywanej procedurzetytul: Poinformowanie społeczności zainteresowanej o możliwości uzyskania stosownych informacjitytul: Poinformowanie społeczności zainteresowanej o możliwości składania uwag i zapytańoraz o dostępności właściwych informacji dotyczących ochrony środowiska

Ogólna charakterystyka właściwości sposobupowiadomienia

Powiadomienie może być uważane za dokonane we właściwy sposób, jeśli ono jest skutecznie skierowane przynajmniej do zainteresowanej społeczności.

opublikowano 2 września 2014r.

Powiadomienie może być uważane za dokonane we właściwy sposób, jeśli ono jest skutecznie skierowane przynajmniej do zainteresowanej społeczności[1].Ten wymóg oznacza przede wszystkim prawidłowe podanie informacji wyliczonych w art. 6 ust. 2 pkt od a do e Konwencjiz Aarhus[2], które to informacje składają się na treść powiadomienia. Informacje te powinny być podane precyzyjnie, w sposób wystarczająco szczegółowy, jasnym językiem[3].

Mimo, że prawu polskiemu i unijnemu brakuje właściwego sposobu dokonywania powiadomień, jego treść określona została w tych systemach prawnych[4]. Z analizowanych aktów prawnych tylko Konwencja z Aarhus zawiera niezamknięte wyliczenie punktów powiadomienia, ponieważ posługuje się przed wyliczeniem pojęciem „inter alia” („między innymi”).

Konwencja z Aarhus i dyrektywa EIA wykorzystują odpowiednio terminy „będzie informowana”, „informowany”. Pozwala to odpowiednim państwom określić, czy w powiadomieniu podać bezpośrednio dokumentację sprawy (np., wniosek o wydanie decyzji), czy tylko poinformować społeczeństwo o dostępności tej informacji[5]. W ten sam czas ustawa ooś przewiduje „podanie informacji o”, czyli, w Polsce społeczeństwo tylko informuje się o dostępności tej informacji.

Według Konwencji z Aarhus społeczeństwo informuje się między innymi o „planowanym przedsięwzięciu i treści wniosku, na podstawie którego decyzja ma być podjęta”[6].

Przy tym w angielskiej wersji Konwencji z Aarhus odpowiedni punkt brzmi: „the proposed activity and the application on which a decision will be taken”. Czyli, społeczeństwo zawiadamia się nie o “treści wniosku”, jak w polskiej wersji, a o „wniosku” („application”). Właśnie o wniosku powinno zostać powiadomione społeczeństwo według dyrektywy EIA. Naszym zdaniem, ta różnica nie ma większego znaczenia.

Wśród informacji o planowanym przedsięwzięciu, które mogą zostać podane w powiadomieniu Aarhus Convention Implementation Guide przykładowo wymienia następujące: informacje na temat rodzaju działalności, proponowanej technologii, dokładnej lokalizacji (jeśli jest wiadoma), wnioskodawcy projektu, oraz wszelkie inne informacje, które są niezbędne dla zrozumienia zakresu i potencjalnych skutków proponowanej działalności[7].

Chociaż w przepisach prawa polskiego nie ma bezpośredniego wskazania na potrzebę podania do wiadomości publicznej informacji o „planowanym przedsięwzięciu i treści wniosku, na podstawie którego decyzja ma być podjęta”, inne wymagania ustawy ooś do treści powiadomienia społeczeństwa to sugerują. Mianowicie, o „planowanymprzedsięwzięciu” informuje się podczas informowania o wszczęciu postępowania, ponieważ wskazuje się, w jakiej sprawie to postępowanie jest wszczęte. O „wniosku, na podstawie którego decyzja ma być podjęta” społeczeństwo informuje się podczas informowania o „możliwość zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy”, do której to dokumentacji należy też wniosek o wydanie decyzji.

Ten pierwszy przykład jest dosyć charakterystycznym i pokazuje, że chociaż dyrektywa EIA i ustawa ooś nie zawierają wprost wymagania o właściwym sposobie powiadomienia społeczeństwa, mieszczą one inne dość konkretne wymagania do treści powiadomienia, które właśnie zgadzają się z odpowiednimi wymaganiami Konwencji z Aarhus. W związku z powyższym stwierdzić można, że prawo unijne i prawo polskie odpowiadają prawu międzynarodowemu w rozpatrywanym zakresie. O tym można będzie się przekonać w następnych artykułach.

 


[1]Aarhus Convention Implementation Guide. Second edition. J. Ebbesson, H. Gaugitsch, J. Jendrośka and S. Stec, F. Marshall. 2013. [unece.org/fileadmin/DAM/env/pp/ppdm/Aarhus_Implementation_Guide_second_edition_-_text_only.pdf] (dalej - Aarhus Convention Implementation Guide), s. 135.

[2]Instytucja „powiadomienia społeczeństwa” w świetle wymagań prawa wspólnotowego, s. 125.

[3]Maastricht Recommendations, s. 21.

[4]Odpowiednio w art. 6 ust. 2 dyrektywy EIA i art. 33 ust. 1 ustawy ooś.

[5]Aarhus Convention Implementation Guide, s. 136.

[6]Art. 6 ust. 2 pkt a Konwencji z Aarhus.

[7]Aarhus Convention Implementation Guide, s. 136.