Powiadomienie może być uważane za dokonane we właściwy sposób, jeśli ono jest skutecznie skierowane przynajmniej do zainteresowanej społeczności.
Powiadomienie może być uważane za dokonane we właściwy sposób, jeśli ono jest skutecznie skierowane przynajmniej do zainteresowanej społeczności[1].Ten wymóg oznacza przede wszystkim prawidłowe podanie informacji wyliczonych w art. 6 ust. 2 pkt od a do e Konwencjiz Aarhus[2], które to informacje składają się na treść powiadomienia. Informacje te powinny być podane precyzyjnie, w sposób wystarczająco szczegółowy, jasnym językiem[3].
Mimo, że prawu polskiemu i unijnemu brakuje właściwego sposobu dokonywania powiadomień, jego treść określona została w tych systemach prawnych[4]. Z analizowanych aktów prawnych tylko Konwencja z Aarhus zawiera niezamknięte wyliczenie punktów powiadomienia, ponieważ posługuje się przed wyliczeniem pojęciem „inter alia” („między innymi”).
Konwencja z Aarhus i dyrektywa EIA wykorzystują odpowiednio terminy „będzie informowana”, „informowany”. Pozwala to odpowiednim państwom określić, czy w powiadomieniu podać bezpośrednio dokumentację sprawy (np., wniosek o wydanie decyzji), czy tylko poinformować społeczeństwo o dostępności tej informacji[5]. W ten sam czas ustawa ooś przewiduje „podanie informacji o”, czyli, w Polsce społeczeństwo tylko informuje się o dostępności tej informacji.
Według Konwencji z Aarhus społeczeństwo informuje się między innymi o „planowanym przedsięwzięciu i treści wniosku, na podstawie którego decyzja ma być podjęta”[6].
Przy tym w angielskiej wersji Konwencji z Aarhus odpowiedni punkt brzmi: „the proposed activity and the application on which a decision will be taken”. Czyli, społeczeństwo zawiadamia się nie o “treści wniosku”, jak w polskiej wersji, a o „wniosku” („application”). Właśnie o wniosku powinno zostać powiadomione społeczeństwo według dyrektywy EIA. Naszym zdaniem, ta różnica nie ma większego znaczenia.
Wśród informacji o planowanym przedsięwzięciu, które mogą zostać podane w powiadomieniu Aarhus Convention Implementation Guide przykładowo wymienia następujące: informacje na temat rodzaju działalności, proponowanej technologii, dokładnej lokalizacji (jeśli jest wiadoma), wnioskodawcy projektu, oraz wszelkie inne informacje, które są niezbędne dla zrozumienia zakresu i potencjalnych skutków proponowanej działalności[7].
Chociaż w przepisach prawa polskiego nie ma bezpośredniego wskazania na potrzebę podania do wiadomości publicznej informacji o „planowanym przedsięwzięciu i treści wniosku, na podstawie którego decyzja ma być podjęta”, inne wymagania ustawy ooś do treści powiadomienia społeczeństwa to sugerują. Mianowicie, o „planowanymprzedsięwzięciu” informuje się podczas informowania o wszczęciu postępowania, ponieważ wskazuje się, w jakiej sprawie to postępowanie jest wszczęte. O „wniosku, na podstawie którego decyzja ma być podjęta” społeczeństwo informuje się podczas informowania o „możliwość zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy”, do której to dokumentacji należy też wniosek o wydanie decyzji.
Ten pierwszy przykład jest dosyć charakterystycznym i pokazuje, że chociaż dyrektywa EIA i ustawa ooś nie zawierają wprost wymagania o właściwym sposobie powiadomienia społeczeństwa, mieszczą one inne dość konkretne wymagania do treści powiadomienia, które właśnie zgadzają się z odpowiednimi wymaganiami Konwencji z Aarhus. W związku z powyższym stwierdzić można, że prawo unijne i prawo polskie odpowiadają prawu międzynarodowemu w rozpatrywanym zakresie. O tym można będzie się przekonać w następnych artykułach.
[1]Aarhus Convention Implementation Guide. Second edition. J. Ebbesson, H. Gaugitsch, J. Jendrośka and S. Stec, F. Marshall. 2013. [unece.org/fileadmin/DAM/env/pp/ppdm/Aarhus_Implementation_Guide_second_edition_-_text_only.pdf] (dalej - Aarhus Convention Implementation Guide), s. 135.
[2]Instytucja „powiadomienia społeczeństwa” w świetle wymagań prawa wspólnotowego, s. 125.
[3]Maastricht Recommendations, s. 21.
[4]Odpowiednio w art. 6 ust. 2 dyrektywy EIA i art. 33 ust. 1 ustawy ooś.
[5]Aarhus Convention Implementation Guide, s. 136.
[6]Art. 6 ust. 2 pkt a Konwencji z Aarhus.
[7]Aarhus Convention Implementation Guide, s. 136.