tytul: Poinformowanie społeczności zainteresowanej o przewidywanej procedurzetytul: Poinformowanie społeczności zainteresowanej o możliwości uzyskania stosownych informacjitytul: Poinformowanie społeczności zainteresowanej o możliwości składania uwag i zapytańoraz o dostępności właściwych informacji dotyczących ochrony środowiskatytul: Akty prawa międzynarodowego, unijnego i polskiego, regulujące udział społeczeństwa w procesie decyzyjnym dotyczącym środowiskatytul: Miejsce udziału społeczeństwa w procesie decyzyjnymtytul: Wymagania Konwencji z Aarhusi dyrektywyEIA odnośnie wczesnego udziału społeczeństwatytul: Możliwość rezygnacji z planowanej działalności na różnych etapach procesu decyzyjnegotytul: Czas realizacji udziału społeczeństwa a interesy społeczeństwa

Etapy oraz główne zalety udziału społeczeństwa w procesie decyzyjnym dotyczącym środowiska

Są różne definicje udziału społeczeństwa. Na przykład, jest ono instytucją prawną związaną z zasadą uspołeczniania ochrony środowiska przewidzianą w Deklaracji w sprawie środowiska i rozwoju

opublikowano 5 września 2014r.

Są różne definicje udziału społeczeństwa. Na przykład, jest ono instytucją prawną związaną z zasadą uspołeczniania ochrony środowiska przewidzianą w Deklaracji w sprawie środowiska i rozwoju[1].

Jak wskazuje Aarhus ConventionImplementation Guide, nie istnieje jednoznacznie określonej formuły procedury udziału społeczeństwa[2]. Tym niemniej Konwencja z Aarhus i dyrektywa EIA określają konkretne wymagania odnośnie tej procedury, które powinny zostać uwzględnione w krajowym ustawodawstwie i w praktyce. By to wykonać odpowiednie państwa powinny podjąć właściwe ustawodawcze, administracyjne, egzekucyjne i inne środki dla ustanowienia i utrzymania jasnych, przejrzystych i spójnych ram prawnych dla realizacji postanowień Konwencji (art. 3 ust. 1).

W celu wykonania tego wymagania w Polsce ukształtowała się procedura udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska, obejmująca takie etapy:

- powiadomienie społeczeństwa o wszczęciu postępowania,

- zapoznanie się z dokumentacją sprawy,

- składanie uwag i wniosków przez społeczeństwo,

- rozpatrzenie uwag i wniosków społeczeństwa i podjęcie rozstrzygnięcia w sprawie,

- powiadomienie społeczeństwa o podjętym rozstrzygnięciu.

Udział społeczeństwa podczas podejmowania decyzji z zakresu ochrony środowiska dla uczestników procesu decyzyjnego wiąże się z kilkoma ważnymi atutami, jak również z dodatkowymi obowiązkami.

Atutem dla przedstawicieli władzy publicznej jest to, że społeczność może posiadać wiedzę, nieznaną urzędnikom, która dotyczy, na przykład, pewnych warunków miejscowych, a od której zależy podjęcie właściwego rozstrzygnięcia. Kontrola społeczna jest też bodźcem do przeprowadzenia postępowania na wysokim poziomie, co w ostateczności sprzyja ochronie środowiska. Dodatkowym obciążeniem dla władzy publicznej jest spełnianie obowiązków w związku z zapewnieniem możliwości udziału społeczeństwa.

Dla inwestora może być ważne poparcie społeczeństwa w realizacji już podjętego rozstrzygnięcia[3], a czas na udział społeczeństwa w podjęciu decyzji on może wykorzystać dla promowania tego rozstrzygnięcia. Komentując jego projekt i zgłaszając do niego uwagi, które później zostaną należycie uwzględnione, członkowie społeczeństwa czują się związani z podejmowanym rozstrzygnięciem, poszanowani przez decydentów i bardziej otwarci na zaakceptowanie decyzji podjętej z ich udziałem. Oczywiście, inwestor jest zainteresowany w jak najwcześniejszej realizacji planowanego przez niego przedsięwzięcia, co procedura udziału społeczeństwa odkłada.

Dla członków społeczeństwa skuteczny udział w procesie decyzyjnym oznacza uwzględnienie ich opinii i interesów przy podejmowaniu rozstrzygnięcia. Ten udział wiąże się dla członków społeczeństwa też z dodatkowymi obowiązkami.

Generalnie, udział społeczeństwa w podejmowaniu rozstrzygnięć z zakresu ochrony środowiska sprzyja wzrostowi świadomości ekologicznej jak szeroko rozumianego społeczeństwa, tak i przedstawicieli odpowiednich organów administracji publicznej[4].

Z powyższego wynika, że nadanie społeczeństwu możliwości udziału w podejmowania decyzji z zakresu ochrony środowiska, chociaż wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla wszystkich uczestników procesu decyzyjnego, może być ważnym i korzystnym elementem rozwoju demokracji i ochrony środowiska.

 

 

 


[1]Deklaracja z Rio de Janeiro w sprawie środowiska i rozwoju. Konferencja Narodów Zjednoczonych ”Środowisko i Rozwój”, trwała w Rio de Janeiro od 3 do 14 czerwca 1992 r. http://www.mipe.oswiata.org.pl/rozwoj/doc/deklaracja_z_rio.pdfDefinicja podana w Leksykon prawa ochrony środowiska, red. J. Jendrośka, WoltersKluwer Polska Sp. z o. o., Warszawa, 2012, s.164.

[2]Aarhus Convention Implementation Guide.Second edition. J. Ebbesson, H. Gaugitsch, J. Jendrośka and S. Stec, F. Marshall. 2013, s. 115. [unece.org/fileadmin/DAM/env/pp/ppdm/Aarhus_Implementation_Guide_second_edition_-_text_only.pdf].

[3]Maastricht Recommendations on Promoting Effective Public Participation in Decision-making in Environmental Matters, Meeting of the Parties to the Convention on Access to Information, Public Participation in Decision-making and Access to Justice in Environmental Matters. Fifth session. Maastricht, the Netherlands, 30 June and 1 July 2014, ECE/MP.PP/2014/8, pkt 3.

[4]Maastricht Recommendations on Promoting Effective Public Participation…, pkt 3.