Jak wskazano powyżej, udział społeczeństwa możliwy jest na różnych etapach stopniowego procesu decyzyjnego.
Jak wskazano powyżej, udział społeczeństwa możliwy jest na różnych etapach stopniowego procesu decyzyjnego. Proces ten składa się głównie z przyjęcia decyzji strategicznych (aktów normatywnych, planów, programów i wytycznych polityki) oraz decyzji indywidualnych (pozwoleń na realizację działalności, decyzji w sprawie dotacji, decyzji związanych z kontrolą itd.). Udział społeczeństwa na etapach tego procesu uregulowany jest w art. 6, 7 i 8 Konwencji z Aarhus.
Przykładowo przedstawić można taki proces decyzyjny, podczas którego zaczynając od rozstrzygnięć strategicznych po kolei decyduje się o co raz bardziej konkretnych zagadnieniach.
1) Określenie wytycznych właściwych polityk.
Na tym etapie przyjmuje się, na przykład, politykę transportową, w której decyduje się, że planowane rozstrzygnięcie transportowe będzie autostradą, a nie koleją.
2) Przyjęcie planów i programów. Na przykład:
- programu budowy autostrad (w którym decyduje się o lokalizacji autostrady w obrębie całego kraju),
- planu zagospodarowania przestrzennego województwa (w którym decyduje się o lokalizacji autostrady w obrębie województwa).
3) Przyjęcie t. zw. decyzji indywidualnych o kluczowych parametrach konkretnego przedsięwzięcia (końcowy etap procesu decyzyjnego). Na tym etapie decyduje się o podstawowych parametrach planowanego przedsięwzięcia, jego konkretnej lokalizacji, technicznych rozwiązaniach i detalach technologicznych, dotyczących ochrony środowiska[1].Przykładem takiej decyzji jest decyzja o budowie obwodnicy Wrocławia.
Stronom Konwencji z Aarhus przysługuje pewny poziom swobody uznania, które opcje powinny zostać rozpatrzone na każdym z etapów procesu decyzyjnego[2].
W prawie polskim dokumenty z pierwszych dwóch grup nazywają się dokumentami wymagającymi udziału społeczeństwa[3]. Są one dokumentami, w przypadku opracowywania których przepisy ustawy ooś, ustawy Prawo ochrony środowiska[4]lub innych ustaw nakazują właściwemu w sprawie organowi administracji zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu[5].
Na określenie zaś decyzji indywidualnych prawo polskie stosuje pojęcie „decyzji wymagającej udziału społeczeństwa”, czyli decyzji, przed podjęciem których przepisy ustawy ooś, ustawy Poś lub innych ustaw nakazują właściwemu w sprawie organowi administracji zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu[6].
Reasumując, istnieją głównie trzy etapy procesu decyzyjnego w sprawie realizacji konkretnej inwestycji, w których powinien zostać zapewniony udział społeczeństwa - podjęcie decyzji strategicznych (o szerszym zasięgu; wytyczne polityk, programy, plany) i decyzji indywidualnych (w obrębie konkretnego przedsięwzięcia).
[1]ACCC/2006/16 (Lithuania), pkt 71; ACCC/C/2006/17 (European Community), pkt 51.
[2]Ibid.
[3]Prawo polskie również wprowadza w tym zakresie pojęcie „postępowania wymagającego udziału społeczeństwa”, w trakcie którego odpowiedne rozstrzygnięcia się podejmuje.
[4]UstawaPrawoochronyśrodowiska z 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. Nr 62,poz. 627ze zm.).
[5]Leksykon prawa ochrony środowiska…, s. 25.
[6]Leksykon prawa ochrony środowiska…, s. 23.