tytul: Poinformowanie społeczności zainteresowanej o możliwości uzyskania stosownych informacjitytul: Poinformowanie społeczności zainteresowanej o możliwości składania uwag i zapytańoraz o dostępności właściwych informacji dotyczących ochrony środowiskatytul: Akty prawa międzynarodowego, unijnego i polskiego, regulujące udział społeczeństwa w procesie decyzyjnym dotyczącym środowiskatytul: Etapy oraz główne zalety udziału społeczeństwa w procesie decyzyjnym dotyczącym środowiskatytul: Wymagania Konwencji z Aarhusi dyrektywyEIA odnośnie wczesnego udziału społeczeństwatytul: Możliwość rezygnacji z planowanej działalności na różnych etapach procesu decyzyjnegotytul: Czas realizacji udziału społeczeństwa a interesy społeczeństwatytul: Czas przeprowadzenia etapów procedury „udziału społeczeństwa” według Konwencji z Aarhus a dyrektywy EIA

Miejsce udziału społeczeństwa w procesie decyzyjnym

Jak wskazano powyżej, udział społeczeństwa możliwy jest na różnych etapach stopniowego procesu decyzyjnego.

opublikowano 5 września 2014r.

Jak wskazano powyżej, udział społeczeństwa możliwy jest na różnych etapach stopniowego procesu decyzyjnego. Proces ten składa się głównie z przyjęcia decyzji strategicznych (aktów normatywnych, planów, programów i wytycznych polityki) oraz decyzji indywidualnych (pozwoleń na realizację działalności, decyzji w sprawie dotacji, decyzji związanych z kontrolą itd.). Udział społeczeństwa na etapach tego procesu uregulowany jest w art. 6, 7 i 8 Konwencji z Aarhus.

Przykładowo przedstawić można taki proces decyzyjny, podczas którego zaczynając od rozstrzygnięć strategicznych po kolei decyduje się o co raz bardziej konkretnych zagadnieniach.

1) Określenie wytycznych właściwych polityk.

Na tym etapie przyjmuje się, na przykład, politykę transportową, w której decyduje się, że planowane rozstrzygnięcie transportowe będzie autostradą, a nie koleją.

2)  Przyjęcie planów i programów. Na przykład:

- programu budowy autostrad (w którym decyduje się o lokalizacji autostrady w obrębie całego kraju),

- planu zagospodarowania przestrzennego województwa (w którym decyduje się o lokalizacji autostrady w obrębie województwa).

3) Przyjęcie t. zw. decyzji indywidualnych o kluczowych parametrach konkretnego przedsięwzięcia (końcowy etap procesu decyzyjnego). Na tym etapie decyduje się o podstawowych parametrach planowanego przedsięwzięcia, jego konkretnej lokalizacji, technicznych rozwiązaniach i detalach technologicznych, dotyczących ochrony środowiska[1].Przykładem takiej decyzji jest decyzja o budowie obwodnicy Wrocławia.

Stronom Konwencji z Aarhus przysługuje pewny poziom swobody uznania, które opcje powinny zostać rozpatrzone na każdym z etapów procesu decyzyjnego[2].

W prawie polskim dokumenty z pierwszych dwóch grup nazywają się dokumentami wymagającymi udziału społeczeństwa[3]. Są one dokumentami, w przypadku opracowywania których przepisy ustawy ooś, ustawy Prawo ochrony środowiska[4]lub innych ustaw nakazują właściwemu w sprawie organowi administracji zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu[5].

Na określenie zaś decyzji indywidualnych prawo polskie stosuje pojęcie „decyzji wymagającej udziału społeczeństwa”, czyli decyzji, przed podjęciem których przepisy ustawy ooś, ustawy Poś lub innych ustaw nakazują właściwemu w sprawie organowi administracji zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu[6].

Reasumując, istnieją głównie trzy etapy procesu decyzyjnego w sprawie realizacji konkretnej inwestycji, w których powinien zostać zapewniony udział społeczeństwa - podjęcie decyzji strategicznych (o szerszym zasięgu; wytyczne polityk, programy, plany) i decyzji indywidualnych (w obrębie konkretnego przedsięwzięcia).

 

 

 


[1]ACCC/2006/16 (Lithuania), pkt 71; ACCC/C/2006/17 (European Community), pkt 51.

[2]Ibid.

[3]Prawo polskie również wprowadza w tym zakresie pojęcie „postępowania wymagającego udziału społeczeństwa”, w trakcie którego odpowiedne rozstrzygnięcia się podejmuje.

[4]UstawaPrawoochronyśrodowiska z 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. Nr 62,poz. 627ze zm.).

[5]Leksykon prawa ochrony środowiska…, s. 25.

[6]Leksykon prawa ochrony środowiska…, s. 23.