Natura 2000 nie wyklucza działań inwestycyjnych. Dotyczy to zarówno działalności gospodarczej oraz wszelkich przejawów ludzkiej aktywności. Niektóre z nich wręcz stymuluje.
Branżą, dla której Natura 2000 powinna być wizytówką jest z pewnością turystyka, gdyż bliskość obszaru Natura 2000 można wykorzystać np. do promocji regionalnych produktów i usług, rozwoju funkcji edukacyjnych i naukowych, wprowadzania korzystnych dla środowiska (bliższych przyrodzie) praktyk w gospodarce, w tym w rolnictwie i turystyce, a także jako zachętę dla inwestorów. Przede wszystkim jednak obecność takich obszarów podnosi prestiż sołectwa, gminy, parafii, powiatu, nadleśnictwa.
W przypadku parków narodowych, które istnieją w Polsce już od dawna, podniesienie prestiżu (a więc promocja) jest oczywiste, chociaż mieszkańcy parków i ich sąsiedztwa rzadko to sobie uświadamiają (w przeciwieństwie do dyrekcji parków). Obszary Natura 2000 położone poza parkami narodowymi nie mają swojej odrębnej administracji, a tylko urzędową opiekę regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, zwykle znacznie oddalonych. W takich warunkach elementami chronionej sieci powinny interesować się samorządy. Warto pamiętać, że polskie gminy poszukują symboli swojej tożsamości, „wykopują” je z historii, z ostrożnością akceptują nazwiska osób znanych i zasłużonych. Cenna przyroda jest więc propozycją bezpieczną i atrakcyjną.
Wiele polskich obszarów sieci Natura 2000 to obszary „ptasie” Kilka parków narodowych oraz kilkanaście krajobrazowych wykorzystało gatunek ptaka jako swój symbol. Są to np. Biebrzański PN – batalion, parki krajobrazowe np. Mazowiecki PK – bocian czarny
Większość ptaków-symboli to gatunki szczególnie chronione w ramach sieci Natura 2000. Ponieważ na liście gatunków chronionych w polskich obszarach Natura 2000 znajduje się 130 gatunków ptaków, pozostają jeszcze dziesiątki gatunków, które można wykorzystać jako symbole, zwłaszcza że należą do szczególnie cennych, bo dość rzadkich.
Utworzenie obszaru Natura 2000 to przede wszystkim ogromna, bezpłatna promocja regionu. Status obszaru Natura 2000 jest gwarancją dobrego stanu środowiska przyrodniczego, a więc zachęca do wyboru takiego terenu na miejsce odpoczynku. Powinien także przyciągać osoby szukające ciekawych zjawisk przyrodniczych, cennych gatunków flory i fauny, a więc być podstawą rozwoju tzw. turystyki kwalifikowanej.
Opracowano na podstawie: