Fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości odpadów w ogóle, a jeszcze bardziej - odpadów niebezpiecznych powodują zwiększone ryzyko powstawania niekorzystnych skutków dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska. Wytwarzania odpadów w tej chwili nie da się uniknąć, co prowadzi do konieczności właściwego ich zagospodarowania.
Ukraina ratyfikowała główne akty międzynarodowe w tej dziedzinie, w szczególności Konwencję Bazylejskąo kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów niebezpiecznych i ich usuwania[1](dalej - Konwencja bazylejska), Międzynarodową wspólną konwencję w sprawie bezpieczeństwa gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i zarządzania odpadami radioaktywnymi oraz niektóre inne. Jednakże ustawodawstwo krajowe jest raczej deklaratywne, niż konkretne, raczej kopiuje podstawowe ogólne przepisy aktów międzynarodowych w tej dziedzinie, niż stwarza skuteczne mechanizmy ich realizacji[2]. Na powielanie się i niespójność przepisów ukraińskich aktów prawnych w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi zwracają uwagę prawnicy[3]. Wady ukraińskiego ustawodawstwa dotyczącego gospodarowania odpadami prowadzi do szeregu problem w praktyce[4].
Jednak prawo ukraińskie (w tym w zakresie zarządzania odpadami) jest w procesie jego dostosowania do prawa Unii Europejskiej[5].
Podstawowym aktem w tej dziedzinie na Ukrainie jest Ustawa Ukrainy o odpadach[6], w Unii Europejskiej - dyrektywa 2008/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (dalej - dyrektywa 2008/98/WE).
Badaniu podstawowych przepisów ustawodawstwa ukraińskiego regulujących gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi w zakresie jego dostosowania do Konwencji bazylejskiej oraz dyrektywy 2008/98/WE jest poświęcone następne artykuły.
Źródło: W. Raczyńska.Odpady niebezpieczne w prawie ukraińskim (zgodność statusu prawnego z konwencją bazylejską i dyrektywą 2008/98/WE) (w:) Prawo i Środowisko. Kwartalnik, Warszawa, Lipiec-Wrzesień 2014, numer 3 (79)/2014, s. 119-120.
Odpadem jest zawsze to co w danym czasie dana społeczność uznaje za odpad. Celem takiego wyróżnienia jest specjalny tryb postępowania, uzasadniony głównym kryterium odpadów - ich zbędnością. Dlatego, postępowanie z odpadami – o ile jest legalne – ma prowadzić w zasadzie do całkowitej eliminacji owej niepotrzebnej materii poprzez jej obligatoryjne zagospodarowanie. Jednocześnie brakuje obiektywnych kryteriów uznania danej materii za odpad[7].
W myśl Konwencji bazylejskiej „odpadami” są substancje lub przedmioty, które są usuwane lub których usuwanie zamierza się przeprowadzić albo których usuwanie jest wymagane z mocy przepisów prawa krajowego.
W dyrektywie 2008/98/WE jest podobna definicja, w której pojęcie „usuwanie” zastąpiono pojęciem „pozbycie” oraz dodano pojęcie „posiadacz odpadów”. Mianowicie, zgodnie z dyrektywą, „odpady” oznaczają każdą substancję lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć, lub do których pozbycia został zobowiązany[8]. Czyli, podstawą definicji odpadów jest kryterium istnienia woli, zamiaru lub obowiązku pozbycia się danej materii. De facto pozbycie się jest innym ujęciem kryterium nieprzydatności, stosowanego w polskiej ustawie o ochronie i kształtowaniu środowiska z 1980 roku[9]. Istnienie woli lub zamiaru pozbycia się danej materii (w odróżnieniu od obowiązku pozbycia się jej) jest kryterium dość subiektywnym.
Subiektywność w określeniu zamiaru pozbycia się może zostać zilustrowana następującym przykładem. Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej partia oleju napędowego przypadkowo zmieszana z inną substancją nie jest objęta pojęciem odpadów, pod warunkiem że jej posiadacz ma zamiar ponownego wprowadzenia jej do obrotu[10]. Jednakże, te dwa raczej subiektywne kryteria są istotnymi elementami definicji odpadów. Dlatego propozycję o wyłączeniu ich z tej definicji jest raczej kontrowersyjna[11].
Oczywiście, pojęcie odpadów nie może być nieograniczone. Dlatego Konwencja bazylejska definiuje ograniczenia jej zakresu. Nie obejmuje ona materiałów radioaktywnych, odpadów, pochodzących z normalnej działalności statku, których zrzut jest objęty innym międzynarodowym instrumentem prawnym. Konwencja bazylejska nie wspomina o „produktach ubocznych” oraz „substancjach lub przedmiotach, które przestały być odpadami”, o których jest mowa, na przykład, w dyrektywie 2008/98/WE.
Jak i Konwencja, dyrektywa 2008/98/WE również określa ograniczenia jej zakresu. Dyrektywa wylicza takie substancje lub przedmioty, które nie są odpadami: produkty uboczne oraz substancje lub przedmioty, które utraciły status odpadów (art. 5-6 dyrektywy).Substancje lub przedmioty, które nie są odpadami, powinny spełniać określone warunki. Wśród tych warunków jest taki, że ich wykorzystywanie nie doprowadzi do ogólnych niekorzystnych oddziaływań na środowisko lub zdrowie ludzkie[12]. Powszechnie wiadomo, że niektóre produkty mogą mieć takie niekorzystne oddziaływanie. Dlatego można powiedzieć, że produkty uboczne oraz substancje lub przedmioty, które utraciły status odpadów, są dyskryminowane w porównaniu z produktami.
Źródło: W. Raczyńska.Odpady niebezpieczne w prawie ukraińskim (zgodność statusu prawnego z konwencją bazylejską i dyrektywą 2008/98/WE) (w:) Prawo i Środowisko. Kwartalnik, Warszawa, Lipiec-Wrzesień 2014, numer 3 (79)/2014, s. 120.
[1]Konwencja została sporządzona w Bazylei dnia 22 marca 1989 r. (Dz. U. z dnia 27 lutego 1995 r.). Ukraina przystąpiła do Konwencji poprzez przyjęcie Ustawy Ukrainy № 803-XIV z dnia 7 stycznia 1999.
Ciekawym jest ten fakt, że brakuje przynajmniej na oficjalnej stronie parlamentu ukraińskiego testu Konwencji w języku ukraińskim. Tekst rosyjski jest dostępny na stronie http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_022. O niedoskonałości rosyjskiego tłumaczenia świadczy przynajmniej taki przykład, że przy ustalaniu zakresu Konwencji (art. 1), czyli przy definiowaniu pojęcia „odpadów niebezpiecznych” zrobiono dość istotny błąd - angielskie wyrażenie „unless they do not possess”, które można przetłumaczyć „chyba że nie posiadają” przetłumaczono „jeśli nie posiada” - znaczenie przeciwne do oryginalnego tekstu Konwencji.
Należy również zauważyć, że analizowany poniżej ukraiński akt prawny, który jest głównym dokumentem w ramach ukraińskiego ustawodawstwa umożliwiający realizację Konwencji bazylejskiej, odpowiada tej Konwencji prawie na 100 procent.
[2]Baluk G.I. Stan ustawodawstwa Ukrainy w sprawie odpadów i problemy jego udoskonalenia. Biuletyn Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu imienia Tarasa Szewczenki. Nauki prawne, 2001, № 44, str. 28.
[3]Maksimentseva N.O. Regulacja prawna postępowania z odpadami niebezpiecznymi. Autoreferat pracy doktorskiej 12.00.06, K., 2006, str. 11.
[4] Kornyakova N.O. Prawne uregulowanie gospodarki odpadami w prawie ukraińskim. Biuletyn Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu imienia Tarasa Szewczenki. Nauki prawne, 2004, № 56/59, str. 171.
[5]Jak przewidziano, między innymi, w Narodowym Programie Dostosowania Ustawodawstwa Ukrainy do Ustawodawstwa Unii Europejskiej, zatwierdzonym poprzez Ustawę Ukrainy z dnia 18 marca 2004 № 1629-IV. Lista aktów prawnych Ukrainy i dorobku prawnego UE w priorytetowych dziedzinach dostosowania zawiera punkt „Odpady” rozdziału „Ochrona Środowiska”.
[6]Ustawa Ukrainy „O odpadach” z dnia 5 marca 1998 № 187/98. Dziennik Oficjalny Ukrainy z 16.04.1998, № 13, s. 23, kod 5121/1998.
[7]Jan Jerzmański, Postępowanie z odpadami. [w:] Instytucje prawa ochrony środowiska, Geneza-Rozwój- Perspektywy (W. Radecki, red.), Warszawa 2010. Wyd. Difin, s. 69-70.
[8]Przytoczona definicja została transponowana do ustawodawstwa polskiego w sposób dosłowny (art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.o odpadach. Dz.U. 2013 poz. 21).
[9]Jan Jerzmański, Postępowanie z odpadami…, s. 72.
[10]Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 12 grudnia 2013 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Rechtbank te Rotterdam — Niderlandy) — Postępowania karne przeciwko Shell Nederland Verkoopmaatschappij BV (C-241/12). Dz.U. C 243 z 11.8.2012.
[11] Kornyakova N.O. Pojęcie odpadów w prawie Ukrainy i Unii Europejskiej: porównawcza analiza prawna. Prawo Ukrainy, 2004, № 5, str. 152.
[12]Między innymi zostało to stwierdzone poprzez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odnośnie odpadów niebezpiecznych. Zob. Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 3 października 2013 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court — Irlandia) — Donal Brady przeciwko Environmental Protection Agency (Sprawa C-113/12). Dz.U. C 151 z 26.5.2012.