tytul: Ustawodawstwo Ukrainy w dziedzinie odpadów niebezpiecznychtytul: Definicje odpadówtytul: Wymagania Konwencji bazylejskiej odnośnie zminimalizowania wytwarzania odpadów oraz unikania zanieczyszczenia odpadamitytul: Materialno-prawne wymagania Konwencji bazylejskiej do transgranicznego przemieszczania odpadówtytul: Konflikty o Naturę 2000 - spór o obwodnicę Leśnicy we Wrocławiutytul: Natura 2000 podstawą rozwoju ekoturystyki w Dobkowie na pogórzu Kaczawskimtytul: Czy farmy wiatrowe zagrażają sieci Natura 2000?tytul: Czy Natura 2000 zagraża turystyce w Zatoce Puckiej?

Etapy transgranicznego przemieszczania odpadów według Konwencji bazylejskiej

Zgodnie z art. 6-7 Konwencji bazylejskiej transgraniczne przemieszczanie odpadów niebezpiecznych i innych odpadów (dalej - transgraniczne przemieszczanie) zaczyna się z takich etapów. Etapy te zostały niemal dosłownie przeniesione do Statutu w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów niebezpiecznych i ich odzyskiem / unieszkodliwianiem.

opublikowano 17 sierpnia 2014r.

Pierwszy etap.

Państwo eksportujące wytwórca lub eksporter (dalej - zawiadamiający) zawiadamiają na piśmie, za pośrednictwem kompetentnych władz państwa eksportującego, kompetentne władze państw zainteresowanych o jakimkolwiek proponowanym transgranicznym przemieszczaniu[1].

Takie zawiadomienie powinno zawierać informację wyszczególnioną w aneksie VA, w języku akceptowanym przez państwo importujące[2].

W przypadku pisemnej zgody zainteresowanych państw zamiast zawiadomienia jednorazowego możliwe jest stosowanie zawiadomienia ogólnego o planowanym regularnym transgranicznym przemieszczaniu na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Takie zawiadomienie dostarcza informacje o dokładnych ilościach lub okresowych listach odpadów, które mają zostać dostarczone.

Drugi etap.

Państwo importujące:

×          odpowiada zawiadamiającemu na piśmie o:

- zgodzie na przemieszczenie odpadów i istnieniu kontraktu pomiędzy eksporterem i usuwającym, precyzującego zagospodarowanie danych odpadów w sposób bezpieczny dla środowiska,

- zgodzie na przemieszczenie odpadów, z podaniem warunków, i istnieniu kontraktu pomiędzy eksporterem i usuwającym, precyzującego zagospodarowanie danych odpadów w sposób bezpieczny dla środowiska,

- odmowie zezwolenia na przemieszczenie,

- żądaniu informacji dodatkowej;

×   wysyła kopię ostatecznej odpowiedzi do kompetentnych władz zainteresowanych państw będących stronami[3].

Trzeci etap

Państwo tranzytowe, będące stroną:

×   bezzwłocznie[4]potwierdza zawiadamiającemu otrzymanie zawiadomienia;

×   w ciągu 60 dni odpowiada zawiadamiającemu o:

- zgodzie na przemieszczenie odpadów,

- zgodzie na przemieszczenie odpadów, z podaniem warunków

- odmowie zezwolenia na przemieszczenie[5],

- żądaniu informacji dodatkowej;

×   (we właściwych przypadkach) wysyła zgodę na przemieszczenie odpadów do kompetentnych władz zainteresowanych państw będących stronami.

Czwarty etap

Państwo eksportujące zezwala na transgraniczne przemieszczanie po otrzymaniu

×   pisemnego potwierdzenia, że zawiadamiający otrzymał:

- pisemną zgodę państwa importującego i

- (od państwa importującego) potwierdzenie istnienia kontraktu pomiędzy eksporterem i usuwającym, precyzującego zagospodarowanie danych odpadów w sposób bezpieczny dla środowiska oraz

×   pisemnej zgody państwa tranzytowego na transgraniczne przemieszczanie, albo bez otrzymania takiej zgody w ciągu 60 dni od otrzymania danego zawiadomienia przez państwo tranzytowe (w przypadku, gdy państwo eksportujące postanowiło nie wymagać uprzedniej zgody na piśmie i poinformowało o tym inne strony, w myśl art. 13Konwencji bazylejskiej).

Piąty etap

Osoba, która ponosi odpowiedzialność za transgraniczne przemieszczanie, podpisuje dokument przewozowy albo przy dostawie, albo przy odbiorze odpadów.

Usuwający informuje eksportera i kompetentne władze państwa eksportującego - o otrzymaniu danych odpadów przez usuwającego, a także, we właściwym  czasie, o zakończeniu usuwania[6].

Na wniosek państwa importującego lub tranzytowego, będącego stroną Konwencji bazylejskiej, transgraniczne przemieszczenia obejmują się ubezpieczeniem lub innymi gwarancjami[7].

Konwencja bazylejska określa specjalne warunki stosowania jej przepisów w przypadku, jeśli nie wszystkie państwa zainteresowane uznają prawnie odpady podlegające transgranicznemu przemieszczeniu jako niebezpieczne.

Jeżeli transgraniczne przemieszczanie odpadów niebezpiecznych lub innych odpadów nie może być dokonane zgodnie z warunkami kontraktu, państwo eksportujące zapewnia powrót tych odpadów do państwa eksportującego (art. 8 Konwencji bazylejskiej).

Następny artykuł Konwencji bazylejskiej przedstawia koncepcję nielegalnego ruchu  niebezpiecznych albo innych odpadów oraz określa odpowiedzialność za taki ruch.

Z powyższego wynika, że międzynarodowa, europejska i ukraińska regulacja transgranicznego przemieszczania odpadów jest bardzo podobna. Właściwie, procedura poprzedzająca transgraniczne przemieszczanie odpadów, określona w Konwencji Bazylejskiej, została niemal dosłownie przeniesiona do prawa ukraińskiego. Proponuje się opracowanie bardziej precyzyjnych mechanizmów prawnych realizacji międzynarodowych wymogów w tym zakresie na Ukrainie.

Źródło: W. Raczyńska.Odpady niebezpieczne w prawie ukraińskim (zgodność statusu prawnego z konwencją bazylejską i dyrektywą 2008/98/WE) (w:) Prawo i Środowisko. Kwartalnik, Warszawa, Lipiec-Wrzesień 2014, numer 3 (79)/2014, s. 128.

 


[1]Jeżeli odpowiedne państwo nie jest stroną Konwencji, współpraca w tym zakresie odbywa się z jego właściwymi organami.

[2]   Załącznik 3 do Statutu w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem.... zawiera wzór zawiadomienia. Wzór ten mieści ogólne informacje przedstawione w Aneksie VA do Konwencji bazylejskiej. Natomiast temu wzorowi ukraińskiemu brakuje takich pozycji, jak: przyczyny eksportu odpadów i informacje o ubezpieczeniu. W odniesieniu do ostatniego z tych punktów, zgodnie z Konwencją bazylejską, informacje te powinny obejmować istotne wymagania ubezpieczeniowe oraz sposób, w jakim wymagania te mają być zrealizowane przez eksportera, przewoźnika i usuwającego.

Zamiast tego ukraiński wzór zawiadomienia zawiera oświadczenie eksportera/ wytwórcy o posiadaniu dokumentów o właściwym ubezpieczeniu lub innych gwarancjach finansowych dotyczących przemieszczenia transgranicznego. W naszej opinii, to nie spełnia wymogów Konwencji bazylejskiej.

Statut w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem.... z nieznanego powodu określa język zawiadomienia tylko w przypadku tranzytu odpadów przez terytorium Ukrainy. Jest nim ukraiński lub rosyjski język. Język zawiadomienia w przypadku importu nie jest określony.

[3]Zgodnie z ukraińskim Statutem w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem.... taka decyzja podejmowana jest w terminie 70 dni. Co ciekawe, warunkiem zgody na import odpadów niebezpiecznych zgodnie z ukraińskim prawem jest to, że importer lub inny aktor działający w jego imieniu, powinny być rezydentami Ukrainy lub posiadać filie na jej terytorium.

[4]Na Ukrainie w ciągu trzech dni roboczych.

[5]Według ukraińskiego ustawodawstwa taka odmowa powinna być uzasadniona.

[6]Według ustawodawstwa ukraińskiego usuwający informuje te podmioty i Ministerstwo Środowiska Ukrainy o otrzymaniu odpadów w terminie 3 roboczych dni od otrzymaniu; o zakończenia usuwania - w ciągu 180 dni od otrzymania odpadów. Wzór dokumentu transportowego, który w tym przypadku wysyła się, jest zawarty w załączniku 4 do Statutu w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem....

[7]Według Statutu w sprawie kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem.... takie ubezpieczenie jest niezbędne.