tytul: Polskie regulacje terminów różnych etapów procedury udziału społeczeństwatytul: Poinformowanie społeczności zainteresowanej o fakcie, czy przedsięwzięcie podlega krajowemu lub transgranicznemu postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowiskotytul: Terminowy sposób powiadomieniatytul: Ogólna charakterystyka skutecznego sposobu powiadomienia tytul: Ogólna charakterystyka publicznego ogłoszeniatytul: Korzystanie z mediów jako metoda ogłoszenia publicznego tytul: Zamieszczanie ogłoszeń w bezpośredniej bliskości do miejsca realizacji planowanej działalności tytul: Indywidualne powiadomienie

Metody na poinformowanie społeczeństwa według Konwencji z Aarhus, dyrektywy EIA i ustawy ooś.

Konkretne metody na dostarczenie informacji według Konwencji z Aarhus, dyrektywy EIA i ustawy ooś są opisane w tabelce poniżej. 

opublikowano 7 września 2014r.

 

Konwencja z Aarhus

Dyrektywa EIA

Ustawa ooś

publiczne ogłoszenie

 

Aarhus Convention Implementation Guide. Second edition (przykłady):

 

- publikacja w prasie lub innych ogólnie dostępnych mediach drukowanych[1]

 

- w bezpośredniej bliskości do miejsca realizacji planowanej działalności[2]

 

- zamieszczanie ogłoszeń w miejscach, w których często bywa miejscowa społeczność[3]

 

- środki masowego przekazu (telewizja, radio)[4]

 

- środki elektroniczne[5]

 

 

ogłoszenie publiczne

 

 

 

 

- publikacja w lokalnych gazetach[6]

 

- rozlepianie plakatów w określonym promieniu[7]

 

 

 

 

 

 

- elektronicznie,

lub za pomocą innych właściwych środków[8]

 

 

 

podanie informacji do publicznej wiadomości

 

 

 

 

- publikacja w prasie[9]

 

 

- ogłoszenie informacji przez obwieszczenie w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscu planowanego przedsięwzięcia[10]

 

- w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości lub miejscowościach właściwych ze względu na przedmiot postępowania[11]

 

 

- udostępnienie informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, organu właściwego w sprawie[12]

 

 

- ogłoszenie informacji, w sposób zwyczajowo przyjęty, w siedzibie organu właściwego w sprawie[13]

 

poinformowanie indywidualne

Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus (przykład):

na podstawie list mailowych[14]

 

na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego[15]



[1]Ibid, s. 134. 

[2]Third meeting of the Parties of the Convention on Access to Information, Public Participation in Decision-making and Access to Justice in Environmental Matters, Riga, 11–13 June 2008. ECE/MP.PP/2008/5. ECE/MP.PP/2008/5 (dalej- ECE/MP.PP/2008/5), pkt 56.

[3]Aarhus Convention Implementation Guide, s. 133; ECE/MP.PP/2008/5, pkt 56.

[4]Aarhus Convention Implementation Guide, s. 134. 

[5]Aarhus Convention Implementation Guide,s. 134. 

[6]Art. 6 ust. 5 Dyrektywy EIA. 

[7]Art. 6 ust. 5 Dyrektywy EIA. 

[8]Art. 6 ust. 2Dyrektywy EIA. 

[9]Jako dodatkowy środek w przypadku gdy siedziba organu właściwego w sprawie mieści się na terenie innej gminy niż gmina właściwa miejscowo ze względu na przedmiot postępowania (art. 3 ust. 11 ustawy ooś). 

[10]Art. 3 ust. 11 ustawy ooś. 

[11]Jako dodatkowy środek w przypadku gdy siedziba organu właściwego w sprawie mieści się na terenie innej gminy niż gmina właściwa miejscowo ze względu na przedmiot postępowania (art. 3 ust. 11 ustawy ooś). 

[12]Art. 3 ust. 11 ustawy ooś. 

[13]Art. 3 ust. 11 ustawy ooś. 

[14]ECE/MP.PP/2008/5, pkt 56.

[15]Art. 91 § 2 ustawyz dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168)(dalej - Kpa).