tytul: Gdzie możemy zdobyć informacje o obszarach Natura 2000 oraz występujących w nich gatunkach?tytul: Czym jest platforma informacyjno – komunikacyjna (PIK)tytul:  Dlaczego każdy z nas powinien angażować się w tworzenie planu zdań ochronnych?tytul: RDW, czyli Ramowa Dyrektywa Wodnatytul: Podmioty krajowe zarządzające obszarami Natura 2000tytul: Rozwój regionu dzięki Naturze 2000tytul: Natura 2000 a obszary morskietytul: Obszary Natura 2000 na terenie woj. dolnośląskiego

Charakter prawny opinii Komisji Europejskiej

Czy opinia Komisji Europejskiej warunkuje realizację przedsięwzięcia, które może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 zajmowany przez gatunki (siedliska) priorytetowe? Jeśli tak, to w jaki sposób? Czy opinia Komisji jest wiążąca? Aby udzielić odpowiedzi na zadane wyżej pytania, należy wyjaśnić zadania i kompetencje Komisji, które określone sa w art. 17 Traktatu o Unii Europejskiej.

opublikowano 11 sierpnia 2014r.

 Zgodnie z tym przepisem: „Komisja wspiera ogólny interes Unii i podejmuje w tym celu odpowiednie inicjatywy. Czuwa nad stosowaniem Traktatów i środków przyjmowanych przez instytucje na ich podstawie. Nadzoruje stosowanie prawa Unii pod kontrolą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wykonuje budżet i zarządza programami. Pełni funkcje koordynacyjne, wykonawcze i zarządzające, zgodnie z warunkami przewidzianymi w Traktatach. Z wyjątkiem wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, oraz innych przypadków przewidzianych w Traktatach, zapewnia reprezentacje Unii na zewnątrz. Podejmuje inicjatywy w zakresie rocznego i wieloletniego programowania Unii w celu osiągnięcia porozumień międzyinstytucjonalnych”.

Wg art.258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jeżeli Komisja uzna, że Państwo Członkowskie uchybiło jednemu ze swych zobowiązań, które na nim ciążą na mocy Traktatów, wydaje ona uzasadnioną opinię w tym przedmiocie po uprzednim umożliwieniu temu państwu przedstawienia swych uwag. W sytuacji, gdy państwo nie zastosuje się do opinii w terminie określonym przez Komisję, może ona wnieść sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Jeżeli przepisy dają Komisji kompetencję do wydania opinii, to należy to do kompetencji związanych z pilnowaniem przestrzegania prawa unijnego. Odnosi się to do sytuacji, gdy mowa o uzasadnionej opinii, jak i do opinii wydawanej na podstawie innych przepisów, niezwiązanych bezpośrednio z postępowaniem w sprawie możliwego naruszenia prawa Unii Europejskiej. Sama Komisja nie traktuje swojej opinii jako aktu w jakikolwiek wiążącego. W wyjaśnieniach odnoszących się do stosowania art.6 dyrektywy habitatowej Komisja stwierdza: „opinia nie jest ze swej natury aktem mającym wiążące implikacje prawne. Władze krajowe mogą się z nią nie zgodzić i zdecydować o realizacji planu lub przedsięwzięcia nawet jeśli opinia się im sprzeciwia. W tym ostatnim przypadku oczekuje się, że wydana decyzja nawiąże do opinii Komisji i wyjaśni przyczyny, dla których opinia nie została przyjęta. W każdym przypadku Komisja ma prawo ocenić, czy realizacja planu lub przedsięwzięcia jest zgodna z wymogami prawa UE i, jeżeli to konieczne wszcząć odpowiednie postępowanie prawne”.

W związku z powyższym opinia Komisji Europejskiej nie ma charakteru wiążącego. Warto pamiętać o tym, że państwo uwzględnia opinię Komisji nie dlatego, że ma taki obowiązek prawny, ale dlatego, że szacuje swoje szanse w potencjalnym postępowaniu przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Opracowano na podstawie:

  • Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – wersja skonsolidowana Dz.Urz.UE C 83 z 30.03.2010r.
  • Zarządzanie obszarami Natura 2000. Postanowienia art.6 dyrektywy habitatowej 92/43/EWG, WWF 2007.