opublikowano 3 września 2014r.
Ustawa dip1 zawiera niejako „dwustopniową definicję” informacji podlegającej udostępnianiu: w art. 1 ust. 1 tej ustawy zawarta jest definicja ogólna, a później, w art. 6 ust. 1, zawarte jest przykładowe („w szczególności”) wyliczenie informacji podlegających udostępnianiu w trybie tej ustawy.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej:
„Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.”
Ogólna definicja informacji publicznej sprecyzowana jest dalej w art. 6 ust. 1 ustawy dip, zgodnie z którym:
„Udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o:
-
1) polityce wewnętrznej i zagranicznej, w tym o:
-
a) zamierzeniach działań władzy ustawodawczej oraz wykonawczej,
-
b) projektowaniu aktów normatywnych,
-
c) programach w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań;
-
2) podmiotach, o których mowa w art. 4 ust. 1, w tym o:
-
a) statusie prawnym lub formie prawnej,
-
b) organizacji,
-
c) przedmiocie działalności i kompetencjach,
-
d) organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach,
-
e) strukturze własnościowej podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3-5,
-
f) majątku, którym dysponują;
-
3) zasadach funkcjonowania podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1, w tym o:
-
a) trybie działania władz publicznych i ich jednostek organizacyjnych,
-
b) trybie działania państwowych osób prawnych i osób prawnych samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań publicznych i ich działalności w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej,
-
c) sposobach stanowienia aktów publicznoprawnych,
-
d) sposobach przyjmowania i załatwiania spraw,
-
e) stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania,
-
f) prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych,
-
g) naborze kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska, w zakresie określonym w przepisach odrębnych,
-
h) konkursie na wyższe stanowisko w służbie cywilnej, w zakresie określonym w przepisach odrębnych;
-
4) danych publicznych, w tym:
-
a) treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności:
-
- treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć,
-
- dokumentacja przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających,
-
b) stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego,
-
c) treść innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej,
-
d) informacja o stanie państwa, samorządów i ich jednostek organizacyjnych;
-
5) majątku publicznym, w tym o:
-
a) majątku Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych,
-
b) innych prawach majątkowych przysługujących państwu i jego długach,
-
c) majątku jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządów zawodowych i gospodarczych oraz majątku osób prawnych samorządu terytorialnego, a także kas chorych,
-
d) majątku podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5, pochodzącym z zadysponowania majątkiem, o którym mowa w lit. a-c, oraz pożytkach z tego majątku i jego obciążeniach,
-
e) dochodach i stratach spółek handlowych, w których podmioty, o których mowa w lit. a-c, mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, oraz dysponowaniu tymi dochodami i sposobie pokrywania strat,
-
f) długu publicznym,
-
g) pomocy publicznej,
-
h) ciężarach publicznych.”
Przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej skoncentrowane są więc na działaniach władz oraz dysponowaniu majątkiem publicznym.
Artykuł 3 ust. 1 ustawy dip stanowi, że prawo do informacji obejmuje uprawnienia do:
-
uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego,
-
wglądu do dokumentów urzędowych,
-
dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.
Ograniczenie dostępu do informacji przetworzonej wydaje się sprzeczne z ustawą ooś2, która takiego ograniczenia nie zawiera. Innymi słowy, w przypadku informacji publicznej będącej jednocześnie informacją o środowisku i jego ochronie, prawo dostępu do informacji przetworzonej nie jest zależne od tego, czy „jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego” (zob. też rozdz.: „Na jakie przepisy powołać się żądając informacji o środowisku”).
materiał sporządzony przez kancelarię prawną
"Jendrośka Jerzmański Bar i Wspólnicy. Prawo gospodarcze i ochrony środowiska"