Zgodnie z art. 5 ustawy dip1, prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach:
Prawo do informacji publicznej podlega też ograniczeniu ze względu na:
Ograniczenie powyższe nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne lub mających związek z pełnieniem tych funkcji, ani przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.
Ochrona prywatności wiąże się z ochroną danych osobowych (zob. rozdz. „Wyjątki od zasady udostępniania informacji o środowisku”), wydaje się jednak być pojęciem nieco szerszym.
Ochrona prywatności wynika z Konstytucji. Zgodnie z jej art. 47 „Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym”. Przepis ten zawiera nie tylko nakaz ochrony życia prywatnego, ale wyznacza także zakres prywatności. Na sferę prywatną składa się nie tylko ochrona życia prywatnego i rodzinnego ale także ochrona czci i dobrego imienia, które można uznać za elementy sfery osobistej (prywatnej) każdej osoby fizycznej. W związku z tym ochrona prywatności rozciąga się nie tylko na informacje dotyczące życia prywatnego i rodzinnego, ale także na informacje, których udostępnienie mogłoby godzić w cześć i dobre imię osoby fizycznej.
Ochrona prywatności może dotyczyć wyłącznie osoby fizycznej.
Ochrona prywatności nie dotyczy:
Zagadnienie tajemnicy przedsiębiorcy (a w zasadzie przedsiębiorstwa) uregulowane jest w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (zob. rozdz. „Wyjątki od zasady udostępniania informacji o środowisku”). Ustawa ta posługuje się pojęciem „tajemnicy przedsiębiorstwa”, podczas gdy ustawa dip mówi o „tajemnicy przedsiębiorcy”, należy jednak uznać, że chodzi tu o tę samą instytucję.
Celem ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest przeciwdziałanie czynom nieuczciwej konkurencji. Jednym z nich jest właśnie naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa (art. 3 ust. 2 tej ustawy). Również zawarta w tej ustawie definicja tajemnicy przedsiębiorstwa utworzona została na potrzeby zwalczania czynów nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji „czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta”. Zgodnie z art. 11 ust. 4 tej ustawy „Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności”.
Z powyższego wynika, że aby dana informacja mogła zostać uznana za objętą tajemnicą przedsiębiorstwa muszą być łącznie spełnione następujące warunki:
Wśród innych ustawowo chronionych tajemnic w literaturze wymienia się m.in. tajemnice takie jak: tajemnicę bankową, skarbową, świadka koronnego, sędziowską, adwokacką, lekarską, biegłego rewidenta i inne3.
Na temat informacji niejawnych - zob. rozdz. „Wyjątki od zasady udostępniania informacji o środowisku”.
1 Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r., poz. 782)
2 Por. E. Nowińska, M. du Vall, Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 2001, str. 90
3 Zob. szerzej: M. Jabłoński, K. Wygoda, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002, str. 60 - 61; T. Aleksandrowicz, Komentarz do ustawy o dostępie do informacji publicznej, LexisNexis, Warszawa 2002, str. 124 -128